jueves, abril 29, 2010

what's happening with LCD Soundsystem?

Hace unos días me topé con el tercer álbum de LCD Soundsystem, This Is Happening, y lo escuché. La neta sí me sentí un poco culpable, pero bueno me lo topé no lo andaba yo buscando, es más, ni siquiera sabía que iban a sacar nuevo disco.

Se supone que el disco apenas va a salir el 18 de Mayo.

Me gustó mucho, se me hace muy buen disco de principio a fin. Ya salió este video de la de Drunk Girls, yo al principio pensé que lo había hecho ellos mismos porque está chido pero sencillo, como caserón, pero luego me enteré que lo dirigió Spike Jonze:



La neta su música siempre me pone de buen humor, desde su primer disco –para mí el mejor –que se llama igual que ellos. Lo escuché por primera vez en una de las casetas que tienen con audífonos en Mix Up y luego luego me gustó, eso es raro porque generalmente tengo que escuchar por lo menos unas 2 o 3 veces un disco para que me guste. Lo compré y resultó un disco doble, yo solamente había escuchado el primero y la verdad que me gustó más el segundo.

LCD Soundsystem es la banda de James Murphy quien compone y produce la música y es, además, socio de DFA Records, la disquera de una gran parte de la escena neo-dance-punketa, de bandas como Hot Chip, The Rapture, Hercules and Love Affair, The Juan Maclean, Le Tigre, etc. Su sonido es una mezcla como entre dance y punk, y se notan influencias de The Talking Heads, Blondie o New Order. Utilizan instrumentos como guitarra, teclados, bajo, batería pero con mucho sampleo y sonidos electrónicos.

Se supone que Murphy es algo así como un wey súper cool, en varios artículos hacen referencia a él como 'one of the coolest persons in the planet' así como que muy líder de opinión o algo así. En una ocasión leí una entrevista que le hizo una revista donde le comentan que hacía unos días recién habían estado con Brian Molko –vocalista de Placebo –y al preguntarle por la música que estaba escuchando en esos días Molko respondió que últimamente había estado escuchando mucho el disco de LCD Soundsystem –el primero –y que le daban ganas de bailar al escucharlo. Luego le preguntaron a Murphy qué opinaba de lo que había comentado Molko y él sin afán de ofender ingenuamente contesta: '¿Quién es Brian Molko?'

Una de mis canciones favoritas es la de Losing My Edge, que es una canción –al parecer autobiográfica –que habla sobre una persona que es como bien hipster, así como declarando todas las cosas cool que ha hecho, la música chingona que posee y que nadie más tiene, las fechas importantes donde estuvo presente, pero que al mismo tiempo comienza a ver cómo es superado –en estilo, en gusto, en actitud, etc. –por los niños de las nuevas generaciones, e incluso acepta que siente una especie de celos porque reconoce que ellos son chidos y que él ya no sigue siendo un hipster, está perdiendo lo que lo hace cool y eso le molesta y hasta lo dice al final 'you don't know what you really want'.



Aquí les dejo la letra:

Yeah, I'm losing my edge.
I'm losing my edge.
The kids are coming up from behind.
I'm losing my edge.
I'm losing my edge to the kids from France and from London.
But I was there.

I was there in 1968.
I was there at the first Can show in Cologne.
I'm losing my edge.
I'm losing my edge to the kids whose footsteps I hear when they get on the decks.
I'm losing my edge to the Internet seekers who can tell me every member of every good group from 1962 to 1978.
I'm losing my edge.

To all the kids in Tokyo and Berlin.
I'm losing my edge to the art-school Brooklynites in little jackets and borrowed nostalgia for the unremembered eighties.

But I'm losing my edge.
I'm losing my edge, but I was there.
I was there.
But I was there.

I'm losing my edge.
I'm losing my edge.
I can hear the footsteps every night on the decks.
But I was there.
I was there in 1974 at the first Suicide practices in a loft in New York City.
I was working on the organ sounds with much patience.
I was there when Captain Beefheart started up his first band.
I told him, "Don't do it that way. You'll never make a dime."
I was there.
I was the first guy playing Daft Punk to the rock kids.
I played it at CBGB's.
Everybody thought I was crazy.
We all know.
I was there.
I was there.
I've never been wrong.

I used to work in the record store.
I had everything before anyone.
I was there in the Paradise Garage DJ booth with Larry Levan.
I was there in Jamaica during the great sound clashes.
I woke up naked on the beach in Ibiza in 1988.

But I'm losing my edge to better-looking people with better ideas and more talent.
And they're actually really, really nice.

I'm losing my edge.

I heard you have a compilation of every good song ever done by anybody. Every great song by the Beach Boys. All the underground hits. All the Modern Lovers tracks. I heard you have a vinyl of every Niagra record on German import. I heard that you have a white label of every seminal Detroit techno hit - 1985, '86, '87. I heard that you have a CD compilation of every good '60s cut and another box set from the '70s.

I hear you're buying a synthesizer and an arpeggiator and are throwing your computer out the window because you want to make something real. You want to make a Yaz record.

I hear that you and your band have sold your guitars and bought turntables.
I hear that you and your band have sold your turntables and bought guitars.

I hear everybody that you know is more relevant than everybody that I know.

But have you seen my records? This Heat, Pere Ubu, Outsiders, Nation of Ulysses, Mars, The Trojans, The Black Dice, Todd Terry, the Germs, Section 25, Althea and Donna, Sexual Harrassment, a-ha, Pere Ubu, Dorothy Ashby, PIL, the Fania All-Stars, the Bar-Kays, the Human League, the Normal, Lou Reed, Scott Walker, Monks, Niagra,

Joy Division, Lower 48, the Association, Sun Ra,
Scientists, Royal Trux, 10cc,

Eric B. and Rakim, Index, Basic Channel, Soulsonic Force ("just hit me"!), Juan Atkins, David Axelrod, Electric Prunes, Gil! Scott! Heron!, the Slits, Faust, Mantronix, Pharaoh Sanders and the Fire Engines, the Swans, the Soft Cell, the Sonics, the Sonics, the Sonics, the Sonics.

You don't know what you really want. (x15)

La de Beat Connection también está muy buena, me gusta como va cambiando conforme avanzan los segundos, en un momento dado se puede escuchar la base rítmica de la de House of Jealous Lovers de The Rapture, según esto Murphy fue el que le añadió esa base a la canción a la hora de mezclara y dicen los que han escuchado la versión original que le dio un levantón bien cabrón, casi casi parece otra.

La letra está cagada:

Nobodys falling in love
everybody here needs a shove

And nobodys getting any touch
everybody thinks that it needs too much

And nobodys coming undone
everybody here is afraid of fun

And nobodys getting any play
its the saddest night out in the USA (5x last time)

Beat connection/communication (through end of song)

El segundo disco, Sounds of Silver, me gusta bastante aunque no tanto como el primero. Lo que sí es que la más me gusta es la de All My Friends, se me hace muy chingona la forma en que se repiten una y otra vez los mismos acordes sobre la guitarra, el piano y el bajo, para luego quedar bien sincronizados y con un ritmo muy acorde a todo lo que Murphy está cantando.

La letra habla sobre una persona que está dejando atrás la juventud y está entrando en la vida de adulto, después de una vida de desmadre y excesos, mientras se plantea si lo que está viviendo es lo que se supone que debería vivir o si no la estará cagando, lo que está seguro es que extraña esa vida de salir con los amigos y amanecerse en una buena fiesta llena de gente tomando y metiéndose chingaderas, realmente lo extraña. Al final se pregunta dónde estarán sus amigos. Aquí la letra:

That's how it starts.
We go back to your house.
We check the charts,
And start to figure it out.

And if it's crowded, all the better,
because we know we're gonna be up late.
But if you're worried about the weather
then you picked the wrong place to stay.
That's how it starts.

And so it starts.
You switch the engine on.
We set controls for the heart of the sun,
one of the ways we show our age.

And if the sun comes up, if the sun comes up, if the sun comes up
and I still don't wanna stagger home.
Then it's the memory of our betters
that are keeping us on our feet.

You spent the first five years trying to get with the plan,
and the next five years trying to be with your friends again.

You're talking 45 turns just as fast as you can,
yeah, I know it gets tired, but it's better when we pretend.

It comes apart,
the way it does in bad films.
Except in parts,
when the moral kicks in.

Though when we're running out of the drugs
and the conversation's winding away.
I wouldn't trade one stupid decision
for another five years of lies.

You drop the first ten years just as fast as you can,
and the next ten people who are trying to be polite.
When you're blowing eighty-five days in the middle of France,
Yeah, I know it gets tired only where are your friends tonight?

And to tell the truth.
Oh, this could be the last time.
So here we go,
like a sail's force into the night

And if I made a fool, if I made a fool, if I made a fool
on the road, there's always this.
And if I'm sewn into submission,
I can still come home to this.

And with a face like a dad and a laughable stand,
you can sleep on the plane or review what you said.
When you're drunk and the kids leave impossible tasks
you think over and over, "hey, I'm finally dead."

Oh, if the trip and the plan come apart in your hand,
you look contorted on yourself your ridiculous prop.
You forgot what you meant when you read what you said,
and you always knew you were tired, but then,
where are your friends tonight?

Where are your friends tonight?
Where are your friends tonight?

If I could see all my friends tonight,
If I could see all my friends tonight,
If I could see all my friends tonight,
If I could see all my friends tonight.

La verdad me gustan más rolas pero bueno ya es demasiado rollo y ya estuvo bueno.

Pues el nuevo disco de LCD Soundsystem, el This Is Happening, está muy recomendable. No pongo el link para descarga porque se me hace mucha mamada andarlo poniendo antes del lanzamiento, según James Murphy ya que salga le vale madres si todo mundo lo rola, pero quiere que todos se esperen al lanzamiento por todo el esfuerzo (tampoco es tan difícil encontrar las cosas con san google). Así sea.

Ahí se ven, perros.

2 comentarios:

galleta dijo...

la neta la neta la neta soy muy escéptica en cuanto a este tipo de bandas pero nomás porque le dedicaste un post tan largo y con tanto punch, voy a bajar unas rolas.

Sabina dijo...

HOLA :)